Friday, April 3, 2009

Refleksi 2:
Ramai yang mengatakan guru-guru tidak menggunakan ICT di sekolah kerana mereka belum bersedia. Sekiranya anda ditempatkan di sekolah Bestari, apakah langkah-langkah yang akan anda lakukan untuk membantu guru-guru lain supaya bersedia untuk membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah?

Jika ditakdirkan saya ditempatkan di sekolah Bestari pada suatu hari nanti, antara langkah-langkah yang akan saya ambil untuk membantu guru-guru lain supaya bersedia untuk membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah adalah:


Perkara pertama yang saya akan lakukan adalah mengenalpasti rakan-rakan guru yang mempunyai kemahiran dalam bidang ICT. Langkah seterusnya, saya akan meminta sokongan daripada pengetua sekolah untuk melibatkan para guru yang mempunyai kemahiran dalam bidang ini untuk membentuk satu jawatankuasa bagi merangka pelbagai langkah sebagai usaha membudayakan ICT dikalangan rakan-rakan guru yang lain seterusnya memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah.



Setelah melakukan perbincangan dan mendapatkan kelulusan daripada semua pihak, antara langkah-langkah yang akan cuba dilakukan oleh kami antaranya:

1. menyedikan sumber on-line yang melibatkan pengkalan data, jurnal on-line, perpustakaan perisian dan kumpulan Interner on-line.
2. menggunakan e-mel untuk tujuan sesi kaunseling, kontrak pembelajaran dan perhubungan jarak jauh antara guru dan pelajar.
3. menyediakan papan buletin untuk tujuan perbahasan dan simposium.
4. mengadakan sesi persidangan untuk tujuan perbahasan, kajian kes, kumpulan diskusi, permainan dan kumpulan projek.
5. menyediakan panduan senarai tapak-tapak yang berkaitan dengan proses P&P kepada guru pelatih.
6. kerja kursus berportfolio (KKB), projek, folio, taksiran ynag diberikan harus bercorak menggalakkan penggunaan kemudahan Internet dan perlu diintegrasikan dalam proses latihan dan P&P guru pelatih.
7. memperbanyakkan tapak-tapak yang berkaitan dengan P&P dalam bahasa melayu kerana kajian memdapati kebanyakan para guru malas untuk mengakses Internet kerana kebanyakan tapak-tapaknya adalah dalam bahasa inggeris.

Justeru, pihak kementerian juga haruslah memberi kerjasama yang sepenuhnya kepada pihak sekolah bagi menjayakan misi ini seperti menyediakan komputer yang mencukupi bagi setiap sekolah agar nisbah komputer kepada guru dan pelajar mencapai tahap paling minima supaya mencapai keberkesanan yang dihasratkan.

Namun, memang tidak dapat dinafikan bahawa Internet merupakan satu alat semata-mata dan sesuatu alat itu tidak dapat membawa perubahan jika ia tidak disusuli dengan aspek kebestarian yang berada dalam genggaman pengguna alat itu. Bak kata Riel (1990):
”The tools have changed, the job hasn’t…..new tools alone do not create educational change. The power is not in the tool but in the community that can be brought together and the collective vision that they share for redefining classroom learning”

Oleh itu, sebagai warga pendidik kita haruslah menyahut serta menanam keazaman untuk merealisasikan cabaran kerajaan Malaysia bagi membentuk anak-anak bangsa yang semakin mencabar bagi melahirkan generasi yang bertamadun dengan memanfaatkan segala teknologi yang ada.






No comments:

Post a Comment