Friday, April 3, 2009

Refleksi 4:
Nampaknya kelas kita sudah hampir ke penghujungnya. Saya berharap agar anda sudah mendapat banyak manfaat dan ilmu serta kemahiran dalam masa 9 minggu ini. Anda akan menyerahkan tugasan projek anda tidak lama lagi. Saya ingin mengetahui pendapat anda tentang pengalaman menyiapkan tugasan projek tersebut. Soalan-soalannya adalah seperti berikut:

1. Apakah pendapat/persepsi anda apabila diberitahu bahawa anda dikehendaki untuk menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia?

Sebaik sahaja mendapat tahu kami perlu menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia, pada mulanya saya berasa sangat kaget dan berfikir apakah aku mampu buat ataupun tidak memandangkan saya tidak berapa arif mengenai ilmu koswer pada ketika itu, namun setelah diberi penjelasan oleh ustaz Azrul sedikit demi sedikit perasaan takut saya itu hilang. Saya amat bertuah kerana di akhir semester sebelum saya menamatkan pangajian saya dianugerahkan Allah s.w.t seorang pensyarah yang sangat baik, berilmu pengetahuan luas dan yang paling penting beliau tidak lokek untuk berkongsi ilmu dengan kami semua.

Setelah beberapa minggu selepas itu sedikit demi sedikit kami diajar tentang koswer yang terdapat dalam multimedia. Cara mengajar ust Azrul sangat berkesan kerana beliau mengajar teori pada awalnya dan selepas itu kami akan mempraktikkannya bersama-sama dalam kelas. Jadi, kami tidak banyak mengalami masalah ketika ingin menyiapkan tugasan yang diberikan kerana telah diberi bimbingan yang mencukupi daripada beliau. Lagi pula jika kami ada masalah kami boleh bertanya kepada beliau secara on-line melalui ruang forum yang telah disediakan. Kesimpulannya memang syok belajar dengan ustaz dan saya amat bersyukur kerana sedikit demi sedikit ilmu ICT saya bertambah setelah belajar dengan ustaz.syukran jazilannnn ustaz.. 2.



2. Pada pendapat anda adakah projek ini akan dapat membantu anda ketika anda menjalani praktikum nanti?

Memang sangat membantu kerana banyak perkara yang saya tidak tahu sebelum ini telah saya ketahui setelah mengambil subjek multimedia ini. Tambahan pula tugasan yang diberikan amat mencabar seterusnya memberi pengalaman kepada saya dalam menyiapkannya dan melalui saya mendapat ilmu-ilmu baru melalui pengalaman saya menyiapakan tugasan ini. Oleh itu, ianya sedikit sebanyak membantu saya ketika menjalani praktikum nanti kerana saya boleh praktikan apa yang saya pelajari dalam kursus ini.


3. Untuk makluman anda ketika pembentangan projek nanti, rakan-rakan anda yang lain dikehendaki untuk membuat penilaian terhadap anda berasaskan bintang (memberikan jumlah bintang yang bersesuaian dengan produk yang dihasilkan dan pembentangan yang dilakukan)
Soalannya, sekiranya anda fasilitator/tutor kelas ini, adakah anda akan menukar kaedah penilaian tugasan ini?Jika YA, jelaskan bagaimana dan mengapa? Jika TIDAK (dan ingin mengekalkan kaedah penilaian menggunakan sistem bintang), mengapa?

Jika saya menjadi fasilitator kelas ini, saya secara peribadinya amat bersetuju untuk menggunakan kaedah penilaian menggunakan sistem bintang kerana ianya amat berkesan dari sudut teori dan praktikalnya. Namun pada saya, sistem bintang harus dibahagikan kepada dua iaitu 50% daripada pelajar dan 50% lagi daripada tutor itu sendiri.
Penglibatan pelajar dalam penilaian ini amat penting kerana pelajar akan fokus ketika rakan mereka dari kumpulan membentangkan tugasan. Selain itu, mereka juga mengesan dan mengenalpasti di mana kekurangan dan kelebihan pada setiap kumpulan seterusnya mereka dapat mengambil yang terbaik apabila ingin dipraktikkan di sekolah pada suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment