Friday, April 3, 2009

Refleksi 3:
Untuk refleksi seterusnya, berikut adalah soalan-soalan yang perlu dibincangkan bersama. Soalan-soalan ini menuntut anda memikirkan pengalaman yang telah dilalui pada semester ini yang berkaitan dengan pembelajaran atas talian menggunakan Moodle (ADEC). Soalan-soalan ini adalah amat penting kerana ianya akan membantu anda sebagai seorang guru yang juga akan menggunakan pembelajaran atas talian dengan murid-murid anda suatu hari nanti.

1- Apakah ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada anda membolehkan anda mengawal proses pembelajaran anda secara atas talian?

Antara ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada saya yang membolehkan saya mengawal proses pembelajaran secara atas talian adalah:

1- saya telah mempelajari banyak ilmu berkaitan ICT untuk membangunkan e-pembelajaran ketika di Universiti Malaya.


2-Saya seorang yang suka kepada cabaran.

3-Saya seorang yang penyabar dalam melayan karenah anak murid yang pelbagai latar belakang.

4-Saya inginkan semua anak didik saya mahir dalam bidang ICT memandangkan zaman yang semakin mencabar dan keperluan terhadapnya semakin tinggi.

5-Saya tidak mahu anak murid saya buta komputer seperti saya pada suatu masa dahulu.
Saya amat berminat dan suka melayari internet untuk mencari maklumat dan sebagainya.


Justeru, saya fikir ia akan memudahkan saya untuk sentiasa berinteraksi dengan pelajar melalui laman yang disediakan dalam e-pembelajaran saya.










2- Apakah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya anda boleh mengawal proses pembelajaran anda atas talian?

Berikut adalah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor atau pensyarah supaya kita boleh mengawal proses pembelajaran di atas talian adalah:

@ maklumat kursus yang merangkumi sinopsis, objektif, hasilan pembelajaran, kandungan, kaedah P&P, bentuk penilaian, rujukan asas, perincian beban pembelajaran pelajar serta maklumat kontrak pensyarah wajib disediakan.
@ Setiap pensyarah dan pelajar berkomunikasi melalui e-mel mengenai kursus yang ditawarkan berdasarkan garis panduan yang telah ditetapkan.

@ Pensyarah merancang dan melaksanakan aktiviti berikut melalui sistem pengurusan e-pembelajaran:

1-menyediakan nota kuliah samada dalam bentuk pdf atau dalam bentuk yang sesuai mengikut bidang secara atas talian.


2-menguruskan forum atau perbincangan secara atas talian berdasarkan garis panduan yang ditetapkan.

3-menyediakan soalan-soalan kuiz atau latihan secara atas talian.

4-menyediakan alternatif kepada para pelajar untuk menghantar tugasan secara atas talian berdasarkan garis panduan yang ditetapkan.

5-menyediakan sumber rujukan tambahan secara atas talian.

6-Pensyarah membangunkan kandungan pembelajaran Interaktif Akses Kendiri dalam bentuk ”learning objects”. Bahan pengajaran tersebut perlu disediakan berdasarkan pedagogi yang menepati ciri-ciri yang ditetapkan.





3- Apakah perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian?

Antara perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian adalah:

menyediakan komponen kandungan atau bahan kursus yang ingin dipelajari supaya pelajar jelas tentang isi pembelajaran serta mendapat gambaran awal tentang apa yang mereka akan pelajari.

Menyediakan rekabentuk Instruksi bahan pengajaran.
Pensyarah merancang dan melaksanakan aktiviti berikut melalui sistem pengurusan e-pembelajaran:

1-menyediakan nota kuliah samada dalam bentuk pdf atau dalam bentuk yang sesuai mengikut bidang secara atas talian.


2-menguruskan forum atau perbincangan secara atas talian berdasarkan garis panduan yang ditetapkan.

3-menyediakan soalan-soalan kuiz atau latihan secara atas talian.

4-menyediakan alternatif kepada para pelajar untuk menghantar tugasan secara atas talian berdasarkan garis panduan yang ditetapkan.

5-menyediakan sumber rujukan tambahan secara atas talian.

6-Menyediakan ruang khas untuk pelajar dan guru berinteraksi secara langsung bagi memberi peluang kepada pelajar yang menghadapi masalah dalam kursus bertanya kepada guru seterusnya guru dapat membantu para pelajar menyelesaikan masalah tersebut.

7-Menyediakan ruang penilaian bagi membolehkan pelajar melakukan penilaian dan memberi komen serta cadangan terhadap keberkesanan pengajaran guru dan kursus untuk tujuan penambahbaikan pada masa akan datang.

8-Akhir sekali, pensyarah juga harus membina satu sistem pengajaran yang boleh berhubung terus dengan pihak pentadbir bagi memudahkan pelajar berinteraksi jika terdapat sebarang masalah dan sebagainya.



No comments:

Post a Comment